בית ספר סביונים - takanon
נווט למעלה
​​​​​​​​​​​​​ 

תקנון בית ספר סביונים תש"ף 2019-2020

מתוך חוזר מנכ"ל תשע/1(א):

מערכת החינוך מחויבת לקדם את רמת החינוך, לאפשר תהליכים של הוראה ולמידה ולחנך לחברה סובלנית ולא אלימה. יצירת סביבה לא אלימה חיונית לתחושת המוגנות של התלמידים, להתפתחותם הרגשית והמוסרית, ללמידה ולרכישת מיומנויות וערכים של אזרחים במדינה דמוקרטית.

הוראה ולמידה אינם אפשריים באקלים של אי-סדר ומשמעת לקויה. יש הוכחות שאם נוקטים אמצעים חינוכיים מתאימים אפשר להפחית את בעיות המשמעת ואת רמת האלימות.

ההתמודדות עם אלימות היא משימה משותפת לכל חברי קהילת בית הספר והקהילה שבית הספר ממוקם בה. חיוני ליצור שיתופי פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים – צוות המורים, התלמידים, הורי התלמידים וגורמים בקהילה וביישוב.

האקלים במוסד החינוכי הוא גורם מרכזי המשפיע על יצירת סביבה המפתחת ביטחון אישי ותחושת שייכות, ערך וכבוד לצד ערכים חברתיים כמו אחריות לחברים בקהילה ומצמצמת אלימות, פגיעה באחר והתנהגויות סיכון.

כדי ליצור אקלים חינוכי מיטבי יש ליישם אסטרטגיה מערכתית, מתוכננת, עקבית וארוכת טווח, המתייחסת בו-זמנית לבניית אקלים בטוחלקידום רווחה נפשית, לבניית אורח חיים המקדם שייכות, מעורבות ואחריות ולטיפולבהפחתת אלימות והתנהגויות סיכון ברמה מערכתית וברמה פרטנית במקביל.

 

תקנון ביה"ס:

בית-הספר היסודי סביונים הינו מוסד חינוכי, אליו מגיעים התלמידים על-מנת למצות את היכולת האישית שלהם, וכדי לציידם בכלים ובמיומנויות חברתיות .

כבוד, הערכה, אחריות, אמון הדדי, סבלנות וסובלנות הם תנאי בסיסי לקיום מערכת יחסים תקינה ואווירה טובה בבית-הספר.

תלמיד, המכיר את זכויותיו ומקיים את חובותיו, משתלב היטב במערכת הלימודית והחברתית.

הצוות החינוכי של בית-הספר נמצא כדי לעזור לתלמיד בכל התחומים, הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי והאישי. הצוות החינוכי יעשה הכל על מנת לתת לתלמיד הרגשה נעימה בבית-הספר. על התלמיד למלא אחר החוקים והכללים הנהוגים בבית הספר, שאם לא כן, ינהג צוות בית הספר על פי הוראות חוזר המנהל הכללי של משרד החנוך כמפורט להלן.

פגישת הורים עם מנהלת בית הספר יש לתאם מול מזכירות בית הספר, ורק לאחר שעברו את כל גורמים על פי המדרג שלהלן.מחנכת /מורה מקצועית

 

מתי מגיע התלמיד לשיחה / טיפול משמעתי אצל מנהלת בית הספר:

- לאחר שהתקיימה שיחה של המחנכת/ מורה מקצועי עם ההורים.

- במקרי אלימות/ אירועים חוזרים ונשנים.

- במקרה של אלימות חמורה.

 

במקרה של אלימות חמורה: יתכנס צוות אח"מ (אקלים חינוכי מיטבי) על מנת לדון ולקבל החלטות לגבי דרכי התגובה בהתאם לאירוע ועל פי הנחיות חוזר מנכ"ל.

 

בית הספר מכיר בחשיבות הנהגת תקנון תלמידים אחיד לכל שכבות הגיל, שיכיל מערכת כללים אחידה לכלל התלמידים.

התקנון מתבסס על חוזר והנחיות המנהל הכללי של משרד החינוך

"החוקים שומרים על החופש שלנו"...

 

חוקים ונהלים: אורחות בית הספר

הנושא

דרכי אכיפה ותגובה​


הופעה

בבית הספר

על התלמיד להופיע לבית-הספר בלבוש מסודר ובהופעה נאותה.

יש להקפיד על:

· חולצה: - חולצת טריקו חלקה עם שרוולים, או סווצ'ר בכל צבע (חלק), שבצידם השמאלי מודפס סמל בית הספר. מכנסיים חלקים במגוון צבעים- לא מקושקשים.

אין להגיע לביה"ס בגופיות חולצות בטן ו/או בבטן חשופה ובחולצות עם שני צבעים.

בחולצות חורף חובה שסמל בית הספר ייראה (קפוצ'ון= עם סמל או ללא סמל אך חלק ולא מקשוקש או מותגים).

בחג ובמועד ובטקסי זיכרון– חולצות לבנות עם סמל בית הספר.

· מכנסיים: ג'ינס, מכנסי טרנינג או טייץ בצבע חלק (לא מקושקש) בקיץ- בנות- מכנסיים/ טייץ עד הברך ולא מכנסונים.

· נעליים: אין לבוא בנעלי בית, כפכפים או נעלי 'קרוקס'.

· תכשיטים: אין לבוא בעגילים גדולים ובולטים/ נזם.

· לשיעורי חינוך גופני:  חולצה לבנה או אפורה, תכשיטים: אין להתעמל עם תכשיטים, עגילי חישוק/ נזם.​ 

· תלבושת יום שישי: בימי שישי ניתן לבוא לביה"ס בתלבושת חופשית.חולצה עפ"י בחירה  כלומר ללא סמל בית הספר . 

חל איסור להגיע עם שיער צבוע, מגולח למשעי, תספורת מוהיקן, ציפורניים צבועות בלק, איפור.

· יש לאסוף בגומייה שיער ארוך.

· תיעוד ע"י המחנכת בתיק כיתה ושיחה אישית.

 

פעם 1- הרשמה במזכירות

 

פעם 2- · הודעה להורים במכתב.

·

פעם 3-

הורדת ציון בתעודה.

התנהגות בזמן שיעור

·         קבלת המורה/ מנהל בעמידה            

·         הבאת ציוד הנדרש לשיעור והוצאתו מהתיק, הנחה בפינת השולחן.

·         השתתפות בשיחה ברשות המורה.

·         מילוי מטלות הניתנות בשיעור.

·         אין להפריע/ לפטפט בשיעורים.

·         אסורה קימה באמצע השיעור ללא רשות.

·         אין יציאה מהכיתה במהלך השיעור, אלא בין השיעורים ובהפסקות.

·         בזמן האוכל- יש לשבת במקום ולא להסתובב בכיתה.

·         אסורה לעיסת מסטיק בבית הספר.

התנהגויות בזמן שיעור, שתחשבנה להפרעה:

·         הערות קולניות.

·         פרצי צחוק ממושכים.

·         העלבת תלמידים.

·         קימה מהמקום ללא רשות המורה.

·         פעם 1- שיחת הבהרה מורה-תלמיד,מורה מקצועית מיידעת את המחנכת

2עםפעם 2- - יידוע ההורים באמצעות מכתב או טלפונית ועונש מותאם כמו להישאר שעה נוספת , כתיבת מכתב וכ"ו.3. מכתב דרך בית הספר –מכתב אזהרה  

·         פעם 4- השעייה נוכחת-  בית ספרית

·         העברה לכיתה מקבילה עם עבודה מתאימה. חובה על התלמיד לבצע את המשימה בכיתה, אם לא סיים בכיתה, ישלים בבית.

·         יידוע ההורים באמצעות מכתב.

·          

במקרים חוזרים:

שיחת הורים אצל המנהלת. 

הורדת ציון בסעיף התנהגות בתעודה.

התנהגות בזמן הפסקה

 

 

 

 

·         על התלמידים לכבד איש את רעהו ,לעמוד בתור במשחק , להישמע לכללי ההוראות של המורה/מדריך/חבר

·         להתנהג בנימוס ולהישמע למורה התורנית

·         לאסוף את משחקי הפעילות בהפסקה בפעילה

·         1. מניעת כניסה למגרש שבו הפריע .

·         2. יידוע ההורים בענישה נוספת והשעייה מהמגרש למשך השבוע

ציות להוראות צוות בית הספר

על התלמידים להישמע להוראות הצוות החינוכי ולעובדי בית הספר, גם אם ההוראות ניתנות על ידי מורה שאינו מלמד אותם באופן ישיר, ובכלל זה מורה תורן ומורה ממלא מקום.

·         צוות בית הספר כולל בתוכו את כל האנשים העובדים בבית הספר: מנהלת, מורים, אב-בית, מזכירה , סייעות, מנקות והשומר.

·         פעם 1- שיחת אזהרה ובירור עם התלמיד. תיעוד בתיק כיתה 

·         פעם 2- יידוע ההורים בכתב/טלפונית.

·         3.  זימון הורים.

·         פעם 3- הפנייה לשיחה עם מנהלת ביה"ס.

·          

 

במקרים חוזרים:

·         השעייה בתוך ביה"ס.

·         השתתפות בפעילות חוץ בית ספרית מותנית בליווי מבוגר

·         הורדת ציון בהתנהגות.

 

 

שימוש בטכנולוגיה אישית בזמן שיעור

(טלפונים ניידים, במצלמות, וכו')

בהתאם להנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות לא מומלץ שימוש במכשירים ניידים לילדים צעירים עקב קרינה .

המכשירים משמשים יעד לגנבות ולאלימות.

מומלץ לא להביא מכשירים ניידים לבית הספר.

בית הספר אינו אחראי לנזק או לאובדן המכשיר.

·         חל איסור מוחלט להשתמש במכשירים ניידים במהלך יום הלימודים. אלא אם ניתנה הודעה מראש על פעילות לימודית בעזרת מכשירים ניידים.

·         אין להציב על השולחן מכשיר נייד ויש לשמור אותו במצב כבוי עד סוף היום.ביציאה משער בית הספר

·         השימוש בטלפון הנייד אסור בהפסקות או ביציאות קצרות מבית הספר, פרט לטיולים (לצרכי צילום בלבד). 

·         פעם 1- במקרה של שימוש במכשיר ועבירה על הכללים המכשיר יוחרם ויופקד במזכירות עד סוף היום.

 

במקרים חוזרים:

·         לקיחת המכשיר הנייד, הפקדתו בכספת מזכירות ביה"ס. ואיסור הבאת מכישר נייד לבית הספר.

·         החזרת המכשיר בסוף יום הלימודים.

·         במקרים חמורים החזרת המכשיר לידי ההורים.

 שמירה על רכוש פרטי

-אסור לקחת חפצים השייכים לאחר ללא רשות

-אסור לפגוע ברכוש הזולת

-בית הספר אינו אחראי לנזק שייגרם לרכוש פרטי כלשהו,לרבות רכוש יקר ערךלאבדנו או לגנבתו.

 
בירור ראשוני של פרטי המקרה (מגבלות על חיפוש בתיקים ובמכשירים אישיים - ראה ס"ק 2.2.3 ו')

-יידוע הורים לפי הצורך ותוך שיקול דעת של הצוות החינוכי

-אם ידועה למוסד החינוכי זהות התלמידים המעורבים -  שיחת אזהרה והטלת מטלה חינוכית. לשיקול דעת מנהל בית הספר -  הגשת תלונה למשטרה או התייעצות עם גורמי רווחה

-במקרה של אירוע חוזר ונשנה -  היוועצות עם אנשי המקצוע (יועץ, פסיכולוג).​

נקיטת פעולות חינוכיות מניעתיות  הנוגעות לכיבוד רכוש הזולת, כגון הצבת תורנים, נאמני רכוש וכו'.​

שמירה על הסביבה וחזות בית הספר

·         יש להקפיד על סביבת למידה נקייה ומסודרת במהלך כל הפעילות של בית הספר .

·         יש לשמור על רכוש בית הספר ועל סביבתו.

·         יש לבצע את תורנות הניקיון הכתתית כפי שנקבעה על ידי מועצה ירוקה.

·         פעם 1- שיחת בירור ואזהרה.

·         פעם 2- עשייה מתקנת של התלמיד בתחום הרכוש והסביבה: אם לכלך את שטח ביה"ס – ינקה את חצר בית הספר.

·         תיעוד בתיק כיתה

·          

·         במקרים חוזרים:

·         יידוע ההורים

·         יחויב במחיר כיסוי הנזק.

·         הורדת ציון בהתנהגות תעודה

התנהגות בטקסים ובפעילויות בית ספריות:

טקסים, מופעים, ימים מיוחדים

וחוץ בית ספריות:

מופעים, טיולים, ערבי הורים


·         ההשתתפות בטקסים ובפעילויות פנים וחוץ- בית-ספריות היא חלק מתוכנית הלימודים של בית הספר, ולכן ההשתתפות היא חובה.

·         הנוכחות וכללי ההתנהגות בכל פעילויות בית הספר מחייבים ויש להקפיד עליהם הקפדה יתירה:

·         יש לשמור על השקט

·         אסור להגיע באיחור לפעילות

·         אין ללעוס מסטיק.

·         אין לפטפט, להרעיש/ לשרוק או להפריע במכוון. 

·         יש להגיע לטקסים בחולצה לבנה חלקה

·         תיעוד

·         פעם 1- שיחת בירור עם התלמיד

·         פעם 2- מניעת הפסקה עם מטלה חינוכית.

·         פעם 3 ובמקרים חוזרים:

·         יידוע ההורים

·         השתתפות בפעילות עתידית מותנית בליווי מבוגר.

·         הורדת ציון בהתנהגות בתעודה.

שמירה על טוהר הבחינות

חובה על התלמיד לשמור על כל התקנות וההנחיות הנוגעות להקפדה על טוהר הבחינות.

·         איסור העתקה

במקרה של אי שמירה על נוהל תקין בזמן בחינה:

הורדת ציון בהתאם לשיקול דעתה של המורה

פסילת המבחן

·         לא יהיה זכאי לבחינה נוספת.

נוכחות ועמידה בזמנים

 

·         יום הלימודים מתחיל בשעה 8:10 בבוקר

·         לאחר ההפסקות יש להגיע בזמן לכיתה מיד עם הישמע הצלצול .

·         תלמידי שכבות א'-ג' יצאו עם המורה בצורה מסודרת מהכיתה ב-2 טורים עד החצר. עם סיום ההפסקה ימתינו למורה בשני טורים במקום שנקבע בחצר ויכנסו באופן מסודר לכיתה ביחד עם המורה המלמד בשני טורים.

·         יש להיות נוכחים בבית הספר במהלך כל השיעורים ולא לעזוב את שטח בית הספר ללא אישור.

·         היעדרות עד יומיים של תלמיד, באישור הורים בכתב.

·         כל היעדרות משלושה ימים ומעלה מחייבת הצגת אישור רפואי בפני מחנך הכיתה.

·         ההורים מתבקשים לדווח על מקרה אשפוז או מחלה ממושכת.

·         ככלל, אין יציאה מהכיתה במהלך השיעורים, אלא בהתאם לשיקול דעתה של המורה בכיתה (ובאישור רפואי במקרה של בעיה רפואית). 

·         נסיעה לחו"ל/ חופשה במלל שנה"ל אינה מאושרת ע"י משרד החינוך- במקרים אלו יש לשלוח מסמך כתוב למנהלת ביה"ס המעיד על תאריכי ההיעדרות- אחריות השלמת החומר בידי התלמיד .

·         תלמידים מאחרים בבוקר יישלחו להירשם במזכירות.

·         תיעוד במנבסנט בתחילת כל שיעור.

·         איחור מההפסקה:

·         פעם 1- שיחת בירור עם התלמיד

·         פעם 2- מניעת הפסקה

·         פעם 3- הורדת ציון בתעודה

·          

·         במקרה של עזיבת שטח הכיתה/בית הספר ללא אישור – יידוע ההורים באופן מיידי והזמנתם לבית הספר.

 

במקרים חוזרים:

·         יידוע ההורים במכתב.

·         דיווח לקצין ביקור סדיר כמתבקש בחוק.

·         דיווח לפיקוח וכינוס וועדה בין מקצועית שתדון בתיפקוד התלמיד

 

הבאת ציוד והכנת

שיעורי בית

 

·         על התלמיד להגיע מוכן לכיתה עם כל שיעורי הבית והציוד הנדרש

·         פעם 1- שיחה עם התל'

·         פעם 2- יידוע הורים

·         פעם 3- התלמיד יישאר בתום יום הלימודים למחרת פעם אחת או יותר להשלמת השיעורים והכנת שיעורים נוספת, זאת לאחר הודעה טלפונית/ בכתב מראש להורים.

·         במקרים חוזרים:

​הורדת ציון בתעודה.

 אלכוהול

 

 

 

 

חל איסור חמור על הכנסת משקאות חריפים ומשקאות אנרגיה למוסד החינוך ושתייתם.

· השעייה מיידית

 

טיפול באירועי אלימות

 

הנושא

נהלים

דרכי אכיפה ותגובה

אלימות

פיזית

חל איסור חמור בשימוש באלימות פיזית.

אלימות פיזית תיחשב:

· בעיטה

· נשיכה

· דחיפה

· צביטה

· סטירה

· מכה

· הצקות

· הטרדות

אלימות פיזית חמורה תיחשב כל אלימות שמסכנת את חיי התלמיד:

·         מעשה בריונות.

·         זריקת אבנים.

·         זריקת כסאות.

·         אלימות שחוזרת על עצמה.

·         פציעת ילד בכלי חד.

·         דחיפות מסוכנות.

·         דפיקת ראש בקיר.

·         משיכת כיסא לילד שיושב.

·         פציעת ילד ופגיעה הדורשת טיפול רפואי

·         פעם 1- שיחת הבהרה מורה - תלמיד.

·         פעם 2- הערת משמעת ראשונה ויידוע ההורים בכתב.- 

       3.הזמנת ההורים לשיחת ברור ואזהרה.- תיעוד בתיק כיתה.

·         פעם 3- הרחקה מבית הספר/ השעייה -הערת תיעוד בתיק כיתה ובתיק התנהגות בית ספרי.

·         כל השעייה גוררת הורדת ציון בתעודה.

·          

השעייה נוכחת על פי שיקול דעת הצוות.

 

·         במקרים של אלימות פיזית חמורה – ברור והרחקה מידית לטווח של 1-3 ימים.

·         השעייה נוכחת (בתוך בית הספר) עד להגעת ההורים

·         דיווח לפיקוח על ארוע חריג

·         תיעוד בתיק אלימות בית ספרי.

במקרים חריגים = קיום וועדה נרחבת הכוללת פיקוח ורשות

אלימות

מילולית

אלימות מילולית חמורה תיחשב:

· איום

· שימוש בקללות

· לעג על רקע גזעני.

· פגיעה בכבוד ההורים.

· אלימות מילולית בעלת גוון מיני.

· חרם

 

 

 

 

 

 

 

הפצת שמועות/תמונות באינטרנט ו/או במכשירים ניידים.

 

·         פעם 1- שיחת הבהרה מורה – תלמיד והתנצלות לנפגע.

·         פעם 2- ידוע ההורים בכתב/בע"פ. תיעוד בתיק כיתה

·         פעם 3 ובמקרים חוזרים- במידה והפגיעה המילולית לא תיפסק – הזמנת הורים לשיחה עם מנהלת בית הספר.

·          

במקרים של אלימות מילולית חמורה – בירור והרחקה מבית הספר.

במקביל- תוכנית חינוכית בכיתה במסגרת שעת שחרית, ושעות ניהול שיח

 

הזמנת ההורים לשיחת ברור

השעייה מבית הספר

אלימות מילולית כלפי צוות ההוראה

 

במקרה של אלימות מילולית/ פיזית כלפי הצוות החינוכי ועובדי המוסד

הדיווח לגורמי

הרווחה/ חינוך/ משטרה

נתון לשיקול דעתו של המנהל.

·         עריכת שיחה בין התל' לעובד ההוראה הנפגע, ובהתאם לצורך שיחה עם בעל תפקיד נוסף: רכז שכבה, יועץ חינוכי, פסיכולוג חינוכי, מחנך, מנהלת ביה"ס.

·         יידוע ההורים והזמנתם לשיחה

·         ענישה חינוכית על פי חומרת העניין

·         השעיית התלמיד על פי שיקול דעתו של המנהל.

·         התלמיד הפוגע יידרש לפעול פעולה מתקנת כלפי עובד ההוראה הנפגע.

 

תלמיד הפוגע מילולית זקוק להתערבות חינוכית/ טיפולית שתסייע לו לפתח מודעות לדפוסי התנהגותו ולשנותם (הנ"ל תוך שיתוף פעולה ובאחריות מלאה של הורי התלמיד).

אלימות פיזית

כלפי צוות ההוראה

·         השעייה מידית ולא יאוחר מסוף יום הלמודים.

·         דיווח לפקיד סעד​

·         התלמיד יושעה לטווח של 2-4 ימים.

·         מנהל בית הספר יפנה למפקח הכולל על מנת לכנס ועדה , שבאמצעותה תתקבלנה החלטות, לרבות פתיחת הליך להעברת התלמיד למוסד חינוכי אחר (העברה פדגוגית).

 

 

 ​

false,false,1